Friday, December 25, 2009

"One vampire's bite brings another one's birth"

مش عارفه أنا هأكتب إيه دلوقتى... اول مره أفتح الوورد عشان بس اكتب أو أصرخ ... بس حقيقى مش عندى تصوّر معين أنا ممكن أكون عاوزه إيه من البوست دى النهارده... خايفه إنى أكتب حاجه توجعنى بعد كده لو قريتها... بس اللى مخلينى أكمل هو موجة مصارحة ومواجهة النفس اللى أنا عايشاها اليومين دول... كمان انا عارفه كويس إن مينفعش أزعل بعدين على حاجه كنت حاساها فى وقت معين ... عشان كل وقت وليه ظروفه ومواقفه اللى متصل بيها مجموعه من الاحاسيس... مفيش إحساس غلط ..بس ف إحساس غلط إن نحسه فى وقت معين.. أو نفضل حاسينه لمجرد إننا حسيناه قبل كده ونفع معانا...ده الغلط... فأنا حاسه إنى مش هأوجع نفسى بعد كده باللى هأكتبه ده ...

كنت دايما بصاحب ناس غريبه عنى ... مختلفين عنى تماما ... كنت باحب كده لأنى كنت بأتعلم أكتر من اختلافاتنا دى.. كنت ساعات ممكن أصاحب ناس شخصياتهم ومبادئهم مش زيى أبدا... كانوا أصحابى فى حد ذاتهم فيهم تشكيله وتنوع غريب جدا لدرجة إنى كنت ببقى حاسه إنى محتاجه أقلب ألف موود وموود عشان اتعامل معاهم... كل اللى حواليا فعلا كانوا بيندهشوا بإنى بأتعامل مع كل الناس كل واحد بطريقته... وبدماغه.. وبأتلون .. وكل حد فيهم كان بيحس إننا قريبين جدا... كنت فخوره جدا بعلاقاتى... اللى بعضها كنت بأعتبرها نوع من ترويض الأسود.. وده لأن درجة التباعد بينى وبين صاحبى او صاحبتى فيها كان عالى أوى ومع ذلك كننا بنحس بتناغم عالى أوى أنا وهو أو انا وهى نستغربله جدا...

لحد ماصاحبت واحد من مصاصى الدماء... وكنت مبسوطه أوى بنفسى إنى كنت قادره أروضه وأأمن شره وأثبت للناس إنه أليف... لكنه على غفله فى رقصه معاه عضنى... والأسطورة واضحه جدا لو عضك مصاص دماء هتتحول وتبقى زيه ..مصاص دماء برده ... انا مش افتكرت الحكايه دى إلا النهارده .. أما حسيت بقد إيه أنا بقيت قاسيه مع الناس اللى بيحبونى .. أو مش قاسيه بس بأطلب كتير بالذات من القريبين .. وكأن هما اللى لازم يأمنولى إنهم مش يطلعوا مصاصين دماء فى الآخر.. مع إنهم مفيش ليهم ذنب ف اللى جرالى .. بالعكس دول كانوا بيحاولوا يحمونى...

بجد حاسه وحش أوى... أنا فعلا مش أنانيه ولا وحشه من جوايا كده ... أنا بحب كل الناس وعمرى ماكنت بأدوس على حد بالعكس أنا ممكن أدوس على نفسى عشان اللى حواليا.. وده برده غلط... بس أقصد إنى عمرى ما كنت أنانيه...واما آجى أبقى وحشه وأجيب حقى من الدنيا أتدوّر على اللى بيحبونى وبيخافوا عليا بجد!!!
حاسه إنى فى طريقى إنى أتحوّل وأبقى زى اللى عمل معايا كده الله يجازيه..أو يمكن أنا فعلا بقيت كده وأنا مش حاسه... بس بجد أنا بأقاوم ده ...عارف الإنسان اللى فجأة يتحول لكل اللى كان بيرفضه قبل كده؟؟ انا فعلا مش عارفه أنا بقيت كده وللا أنا اللى مكبره الموضوع... بس كل اللى حاساه إنى بقيت حد غير نفسى.. وأنا نِفسى أرجع نَفسى تانى..بجد يارب ميكونش ظنى صح ... حاسه إنى فى طريقى للجنون.. يارب أكون بس بيتهيألى... هأموت من الخوف....بجد آسفه أوى لنفسى ولكل اللى حواليا... أنا لازم أكون أقوى من كده....

1 comment:

  1. السلام عليكم

    أولاً أنا سعي بشدة لاستجابتك السريعة بتغيير ألوان مدونتك وقد غيرت القالب بمرته لآخر جميل ولطيف

    ثانياً وهو الأهم : جميل أن تتصارحي مع نفسك لكن الأجمل أن تتفاءلي
    ويكون عندك أمل للغد ونظرة مُشرقة

    دمتِ بكل ود ولنا تواصل إن شاء الله

    ReplyDelete